businessyogastrand
HeleenKloosterhuis.nl

Blog

ODC-management-tool, het nieuwe MBTI?

Vakantie ontspanning nog even vasthouden? Lees hier de tips en doe de oefening!

Voorkom vakantiestress, lees hier de praktische en meteen toepasbare tips !

Terug van vakantie en vol goede moed weer aan de slag?
Lees hier hoe je het ontspannen gevoel nog even kunt vasthouden!

Ga je zoals zoveel Nederlanders aankomende week weer aan de slag en zou je heel graag dat gevoel van ontspanning wat je had tijdens je vakantie blijvend vasthouden? Sterker nog hiervan gebruik maken tijdens je dagelijks leven?

Of ben je al begonnen en merk je hoe snel je weer in de oude routine zit?

 

Neem dan even een time-out om letterlijk op adem te komen:

Sluit je ogen en voel hoe je zit op je zitbotten, tegelijk observeer je waar je ademhaling zit en hoe je ademt! Verander nog even niets, maar volg alleen je adem.

Als je dit doet, zal je merken hoe je gedachten-stroom alsmaar door gaat!

Wat belangrijk is: concentreer je op je ademhaling en neem tegelijk wat afstand van je gedachten-stroom.

Kijk eens naar wat je allemaal denkt en ga er niet in mee.
Observeer jezelf als een ademend en denkend mens.

 

Vertraag je ademhaling: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat je hierdoor je alertheid en gevoel van ontspanning vergroot!

Vertraag je ademhaling tot ca. 6 ademhalingen per minuut, dan stijgt het kooldioxideniveau in je bloed en neemt de bloedtoevoer naar de hersenen toe. Daarmee stijgt ook het zuurstofniveau in de hersenen! Deze toename van zuurstof zorgt voor ontspanning in combinatie met alertheid. Je kunt weer helder en creatief nadenken!

Je kunt ervoor kiezen om deze ademhalingsoefening even zo te blijven doen. Wil je een stap verder gaan en even dat ontspannen vakantiegevoel weer terughalen? Visualiseer dan een situatie uit je vakantie, die je helpt dat gevoel weer terug te krijgen, bijvoorbeeld:

Zie jezelf ergens in de natuur en hoor de geluiden en ruik het bos of de zee dan echt!
Haal alle details nadrukkelijk naar voren.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat even helemaal ontspannen positief werkt tegen stress.

En de volgende stap: het regelmatig terughalen van een positief gevoel, maakt dat je de hormonen die zorgen voor een positief gevoel, blijft opbouwen!

 

Gedachtenstroom.

Merk je dat je door je gedachten-stroom weer in beslag genomen wordt? Laat deze gedachtes dan weer los en ga weer terug naar dat vakantiemoment.  Voel hoe je de ontspanning kunt laten verspreiden over je hele lichaam.

Er komt ruimte in je hoofd, je spieren ontspannen en je laat even alles los………………

 

Kies je tijd!

Het is handig om even een wekkertje te zetten, zodat je tijdig weer terugkomt in het hier en nu. Kies dan voor een aangenaam geluid, passend bij je moment van ontspanning.

 

Herhaal deze oefening, zo vaak je wilt.

Ik hoop dat ik je hiermee iets van ontspanning mee heb kunnen geven.
Prettiger om hier samen mee bezig te zijn?
Neem contact met me op  info@heleenkloosterhuis.nl of 06-22607532

Ontspannen met het geluid van een beekje? Probeer dan eens dit filmpje!
Het duurt ca. 5 minuten, precies genoeg, om te onspannen!


HeleenKloosterhuis.nl